بجنورد-رسیدگی به اوضاع کارگران در بجنورد با وجود ادعای مسوولان مبنی بر آمادگی در راستای ساماندهی اما همچنان بی سامان است.

وضعیت کارگران فصلی در بجنورد نابسامان است/اقشاری که متولی ندارند

قدس آنلاین-کبری علی آبادی: تجمع کارگران در چهارراه باسکول سال‌های سال است در گذر زمان، سبب گلایه‌های ساکنان اطراف و سایر شهروندان است اما هنوز فکر اساسی برای این کارگران گذری و فصلی اندیشه نشده است.

یکی از کارگران در این باره می‌گوید: در زمستان و تابستان، زیر برف و تابش داغ آفتاب در این گذر می‌ایستیم تا فردی صاحب کار، به سراغ ما بیاید، در این سال‌ها فکری برای ما نشده است.

ایمانی اظهار می‌دارد: کارگران گذری در این مکان نه سایبانی دارند که از آفتاب محافظت کند و نه سرویس بهداشتی و نه سایر خدمات.

وی می‌گوید: ما نیز از اینکه در وسط چهارراه، تجمع کنیم و سنگینی نگاه‌های عابران را تحمل کنیم ناراحت هستیم اما مکان دیگری برای ما مشخص نشده است.

وی اظهار می‌دارد: از طرفی چهار راه باسکول برای ما و برای صاحب کارها جا افتاده است و فردی که به دنبال کارگر باشد به این مکان مراجعه می‌کند بنابراین اگر به مکان دیگری برویم ممکن است کار را ازدست بدهیم چون همه کارگران به مکان جدید نمی‌روند و از رفتن به جای دیگر خودداری می‌کنند.

نیاز به حمایت داریم

شهردار بجنورد با اذعان به به مشکلات و گلایه‌های مردم از تجمع کارگران در چهارراه باسکول می‌گوید: ما آمادگی داریم تا در صورت همکاری سایر نهادها، مکانی را با امکانات اولیه برای کارگران فصلی مشخص و مهیا کنیم.

کیوان دژهوت اظهار می‌دارد: درسال های گذشته اقداماتی برای مشخص کردن مکانی در این زمینه توسط شهرداری انجام شد اما دستگاه‌های اجرایی دخیل در این کار ما را حمایت نکردند.

وی می‌افزاید: در این زمینه باید کمیته‌ای به ریاست فرمانداری تشکیل شود و دستگاه‌های مرتبط نیز همکاری کنند تا ساماندهی کارگران به نتیجه برسد.

شهردار بجنورد اظهار می‌دارد: سال‌های گذشته برای ساماندهی کارگران فصلی دو مکان در دوراهی میدان بار و ترمینال مسافربری جانمایی شد و امکانات لازم مهیا شد اما متاسفانه به علت نبود حمایت دستگاه‌های اجرایی، انتقال و حضور کارگران در مکان جدید به نتیجه نرسید.

دژهوت تاکید می‌کند: برای ساماندهی کارگران فصلی نیاز است تا تمام دستگاه‌ها مشارکت داشته باشند.

ساماندهی کارگران فصلی متولی ندارد

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی نیز برای کمک به ساماندهی کارگران فصلی اعلام آمادگی می‌کند و می‌گوید: کارگران فصلی درصدکمی از کارگران را به خود اختصاص داده‌اند و البته همین تعداد نیز نیاز به آموزش و فراگیری امور مربوط به کار دارند.

حسن نوری اظهار می‌دارد: ما آمادگی داریم تا برای این کارگران دوره‌های آموزشی برگزار کنیم و آنان را به حقوق بیمه‌ای و ایمنی در فضای کار آشنا سازیم.

وی با بیان اینکه بیشترین آمار حوادث ناشی از کار مربوط به کارگران ساختمانی و در کارگاه‌های ساختمانی و ساخت و ساز است می‌افزاید: در تلاش هستیم تا با آموزش کارگران و از جمله کارگران گذری، حوادث ناشی از کار را به حداقل برسانیم.

نوری می‌گوید: ساماندهی کارگران موضوعی گسترده است و برای ساماندهی باید اطلاعات جامعی از کارگران داشته باشیم و در صورتی که شرکتی یا تشکلی برای این امر وارد عرصه شود به یقین از کارگران حق عضویت مطالبه می‌کند و کارگران توان پرداخت این حق عضویت هر چند ناچیز را ندارند.

وی تصریح می‌کند: حقوق و دستمزد کارگران فصلی، به اندازه معیشت و بسیار ناچیز است و به همین لحاظ معمولاً از پرداخت این هزینه‌ها خودداری می‌کنند.

وی می‌افزاید: ساماندهی کارگران فصلی متولی ندارد و معلوم نیست به لحاظ قانونی، ساماندهی این قشر بر عهده کدام نهاد است اما با ورود فرمانداری و شهرداری می‌توان مکانی در اختیار قرار داد و خدمات اولیه را در اختیار کارگران گذاشت تا محل برای مراجعه کارفرمایان نیز معین باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.